جمعه 31 فروردين 1403
 معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:فیلم مستند از بهترین راهکارها برای ماندگار کردن آثار هنری است بازگشت

 بخش فیلم های مستند چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل هنرهای تجسمی، جمعی از هنرمندان و نمایش فیلم "بهترین مجسمه دنیا" یکشنبه هفتم اسفندماه در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شد.

حمید شاه آبادی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: فیلم مستند از بهترین راهکارها برای ماندگار کردن آثار هنری و فعالیت های هنرهای تجسمی است و عرصه مستند سیر تطور و نحوه پدید آمدن آثار را به تصویر می کشد و ثبت می کند.

شاه آبادی در ادامه با اشاره به فعالیت ها و برنامه های گسترده حوزه هنرهای تجسمی گفت: دایره فعالیت های هنرهای تجسمی را هر چه می کاویم از ذخایر آن نکات دیگری نمایان می شود و همین موجب گستردگی چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر شده است که رشته ها و بخش های جشنواره افزایش یافته و بر رونق جشنواره افزوده شده است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: عالم به عنوان مظهر صفات الهی زیبایی ها و مجموعه برترین های جمال الهی را در درون خود دارد و هنرمند و قتی به عالم می نگرد، آنچه را از این زاویه به تصویر می کشد، یکی از صفات الهی و جلوه ای از جمال الهی است و با این نگاه هر چه هنرمند خلق می کند، یک هنر دینی است و رایحه الهی در خود دارد.

بنابراین آثار هنری ما را به معانی سیر می دهد، چون این آثار آیینه عالم است.

وی در ادامه با اشاره به بخش فیلم مستند چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: بخش فیلم مستند راه را برای افرادی که می خواهند با مجموعه بزرگ هنرهای تجسمی مواجه کند، کوتاه می کند و خوشبختانه گام اول با اقدام و اقبال خوب به سر منزل مقصود رسید و این بخش می تواند شناخت و نگاه علاقه مندان را به هنرهای تجسمی تقویت کند.

شاه آبادی افزود: موضوع فیلم مستند در هنرهای تجسمی تلاش تلاشگران این عرصه را به تصویر می کشد و ظرفیت های بصری و ویژگی های فیلم در خدمت هنرهای تجسمی قرار می گیرد. قرار گرفتن بخش فیلم مستند هنرهای تجسمی در جشنواره فجر از دقت نظر مرکز هنرهای تجسمی برای استفاده از ظرفیت های فیلم و سینماست.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جاذبه های سینما برای مردم شناخته شده است، گفت: تلفیق عرصه سینما و فیلم مستند با هنرهای تجسمی پنجره و زمینه بهتری را برای هنرهای تجسمی می گشاید و ضرورت دارد این حرکت مناسب که در چهارمین جشنواره تجسمی فجر آغاز شده است، با برنامه ریزی دقیق تر تداوم یابد و برای معرفی ظرفیت های هنرهای تجسمی از سینمای مستند استفاده شود و هر ساله مجموعه مستندهای بیشتر با قابلیت بهتر در بخش مستند هنرهای تجسمی ارائه شود و سرآغازی برای توسعه رشته های مختلف و عمق بخشیدن به آثار باشد.

محمود شالویی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی نیز در این مراسم گفت:بخش فیلم مستند برای نخستین بار در جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر قرار گرفته است و در نخستین دوره شاهد حضور و استقبال قابل توجه فیلمسازان هستیم.

شالویی ادامه داد: در این بخش 130 فیلم از 130 فیلمساز به دبیرخانه رسید که هیات انتخاب 37 فیلم را برای نمایش و رقابت در بخش فیلم مستند چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر انتخاب کرد.

مدیر کل هنرهای تجسمی با اشاره به گستردگی چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر همه بخش های هنرهای تجسمی را در بر می گیرد و بخش فیلم نیز در این دوره قرار گرفته است.

شالویی با اشاره به رابطه هنرهای تجسمی و سینما گفت: فیلم هایی که در بخش فیلم های مستند جشنواره قرار دارد با هنرهای تجسمی پیوند ناگسستنی دارد و فیلم ها در حوزه تجسمی تعریف شده اند که امیدواریم مورد استقبال و توجه علاقه مندان قرار گیرد.

در ادامه بخش فیلم های مستند چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با نمایش فیلم "بهترین مجسمه دنیا" به کارگردانی حبیب احمدزاده با حضور کارگردان، معاون هنری وزارت ارشاد و مدیر کل هنرهای تجسمی آغاز شد.

در این مراسم هنرمندانی از جمله صادق تبریزی، محمد حسین حلیمی، اکبر عالمی و تعدادی از مستندسازان حضور داشتند.

بخش فیلم های مستند چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با نمایش 37 فیلم تا یازدهم اسفندماه در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.

تاريخ خبر:  1390/12/08