جمعه 7 ارديبهشت 1403
 معرفی داوران بخش مستند جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازگشت

اعضای هیات داوران بخش مستند چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند.

به گزارش ستاد خبری چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، «محمد حسین حلیمی»، «احمد ضابطی جهرمی»، «اکبر عالمی»، «علیرضا قاسم خان» و «عبدالحمید قدیریان» هیات داوران بخش مستند این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند.

این اعضاء در روزهای پایانی هفته جاری، 41 فیلم راه یافته به بخش مسابقه را مورد ارزیابی و داوري نهايي قرار می‌دهند.

برپایه این خبر، «محمد حسین حلیمی» متولد 1319 در همدان است. وی پس از ورود به مدارس جديد و اتمام دوره دانشسرای مقدماتی همدان و اخذ مدرك متوسطه در رشته ادبيات فارسی به معلمي روی آورد. او در دانشكده هنرهاي زيبا در رشته نقاشی به تحصیل پرداخت و به منظور ادامه تحصيل و كسب اطلاعات جديد عازم فرانسه شد. با ورود به دانشكده هنرهاي تزييني پاريس (آرـدكو) و همچنين در دوره فوق ليسانس هنرهای تجسمی دانشگاه سوربن تجربيات تازه‌ای را شروع كرد. ابتدا از دوره فوق ليسانس رشته گرافيك (كمونيكاسيون ـ ويزوئل ) فارع التحصيل شد، پس از آن فوق ليسانس هنرهای تجسمی و بعد دكترای سيكل سوم را از دانشگاه سوربن در سال 1360 به اتمام رساند و بلافاصله به ايران برگشت. حلیمی در حال حاضر دانشيار دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است. كتاب «اصول و مبانی هنرهای تجسمی» از جمله تالیفات این هنرمند به شمار می‌رود.

«احمد ضابطی جهرمی» نیز در سال 1330 در جهرم به دنيا آمد. وی پس از پايان تحصيلات، بعنوان عضو هيأت علمي رسمی دانشكده صداوسيما منصوب شد. وی دارای مدرک دكترای پژوهش هنر است. جهرمی همچنین در سال 1355 در رشته كارگردانی سينما و تلويزيون از دانشكده هنرهای دراماتيك فارغ التحصيل شد. از جمله فعاليت‌های او مي‌توان به مستندسازی، و تدوين فيلم، مؤلف و مترجم 22 جلد كتاب،70 مقاله و 20 جلد جزوه آموزشی در زمينه گوناگون تئوری فيلم، به ويژه تدوين و فيلم مستند اشاره کرد. وی تاکنون توانسته در فعالیت‌های هنری خود، جوایز متعددی کسب کند.

«اکبر عالمی» متولد سال 1324 در اهواز است. او در رشته راديو تلويزيون از دانشكده هنرهای دراماتيك فارغ التحصيل شد و تحصيلاتش را در انگلستان ادامه داد. عالمي ترجمه و تأليف كتاب‌های فنی سينمايی و تدريس مباحث تكنيكی و تخصصی در دانشكده‌های سينمايی، رياست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالي (1375) و مسووليت لابراتوارهای سازمان صدا و سيما (1360) را نيز عهده دار بوده‌است.

«علیرضا قاسم خان» دیگر داور بخش مستند جشنواره هنرهای تجسمی نیز دارای ليسانس كارگردانی سينما از دانشگاه هنر و فوق ليسانس پژوهش هنر (گرايش سينما) دانشگاه آزاد اسلامی است. وی مستندهای متعددی در زمینه هنرهای تجسمی ساخته است که از جمله آن‌ها می‌توان به فيلم مفهوم باغ در مينياتور ايران، تاريخ نقاش مينياتور، تاريخ نقاش مينياتور و همچنین فيلم كوتاه مجسمه‌های مرگ اشاره کرد. قاسم خان، داوری جشنواره فيلم ميراث فرهنگي ايران (1380) و مسوولیت انتخاب آثار جشنواره فيلم و صنعت تهران 1383 را نیز برعهده داشته‌است. وی هم اکنون عضو هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران است. وی سال‌ها مدير سينماتك موزه هنرهای معاصر تهران نیز بود.

«عبدالحمید قدیریان» در سال 1339 در تهران متولد شد. او بنا به علاقه خود در رشته نقاشی، سال 1357 وارد دانشکده هنرهای زیبا و به دلیل مسائل سیاسی جنگ و انقلاب فرهنگی بعد از ده سال در سال 1367 فارغ التحصیل شد. وی از سال 1360 به عنوان نقاش، فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و بعد از آن در سال 1365 با فیلم «گذرگاه» به عنوان چهره‌پرداز، وارد عرصه سینما شد. قدیریان در سال 1366 با فیلم «هراس» طراحی صحنه و لباس را نیز تجربه و پس از آن آثار متعددی را طراحی کرد. او در سال 1380 موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته نقاشی از دانشکده هنر شد. او در طول فعالیت‌های هنری خود جوایز متعددی را از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده‌است.

بخش مستند چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از هفتم تا دوازدهم اسفندماه در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

ستاد خبري

چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر

تاريخ خبر:  1390/12/02