جمعه 7 ارديبهشت 1403
 بخش ويژه بيداري اسلامي چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در موزه هنرهاي معاصر فلسطين گشايش يافت. بازگشت

هنرمندان نسبت به مسايل اجتماعي و انساني احساس مسووليت مي كنند

بخش ويژه بيداري اسلامي چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در موزه هنرهاي معاصر فلسطين گشايش يافت.

به گزارش ستاد خبري جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر ، در اين مراسم كه رييس فرهنگستان هنر، معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مدير كل هنرهاي تجسمي و جمعي از هنرمندان حضور داشتند، نمايشگاه آثار بخش بيداري اسلامي چهارمين جشنواره تجسمي فجر آغاز به كار كرد.

سيد محمد حسيني؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين نمايشگاه گفت: جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر در چهارمين دوره مورد توجه هنرمندان قرار گرفته و حدود 30 هزار اثر به اين جشنواره ارائه شده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به برگزاري چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر در سراسر كشور گفت: آثار جشنواره در9 رشته در مجموعه هاي هنري تهران و 30 استان به نمايش گذاشته شده است و نياز و خواست استان ها براي برگزاري جشنواره ‌در اين دوره محقق شده و با همكاري و استقبال استان ها ، مخاطبان و علاقه مندان در شهرستان ها نيز مي توانند از اين جشنواره بهره ببرند.

حسيني با اشاره به بخش بيداري اسلامي جشنواره تجسمي فجر گفت: بخش بيداري اسلامي نيز با آثاري ارزشمند و در سطحي گسترده در اين جشنواره برگزار شده است و هنرمندان كه نسبت به مسايل اجتماعي و انساني احساس مسووليت مي كنند با ذوق و هنر و انديشه خود به موصوع بيداري اسلامي پرداخته اند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: هنر نقشي ماندگار و تاثيرگذار دارد و آثار هنري مي تواند ذهن و انديشه انسا ن ها را به خود معطوف كند و بر آن ها تاثير بگذارد. بنابراين ضرورت دارد از عرصه هاي هنري براي بيان ماندگار و تاثيرگذار حركت هايي مانند بيداري اسلامي استفاده كرد.

وي افزود : حركت و موج بيداري اسلامي نشان مي دهد كه حكومت هاي استكبار شكست خورده اند و مردم خواستار حكومتي بر اساس آموزه هاي اسلام ناب هستند تا مسايل اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي آنها مبتني بر آموزه هاي اسلامي باشد و اميدواريم كه حركت بيداري اسلامي به اهداف اصلي خود دست يابد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان گفت: جمهوري اسلامي ايران الگويي موفق در بيداري اسلامي است كه درطول سي سال گذشته هم بر چالش ها و مشكلات فائق آمده و هم دستاوردهايي ارزشمند در حوزه هاي اقتصادي ، علمي ، صنعتي ، فرهنگي و اجتماعي داشته است.

بخش ويژه چهارمين جشنواره تجسمي فجر به موضوع بيداري اسلامي و عدالتخواهي جهاني اختصاص دارد كه در رشته‌هاي نقاشي، خوشنويسي، عكاسي، پوستر، مجسمه‌سازي، سفال، تصويرگري، نگارگري و كاريكاتور برگزار شده است.

در اين بخش 299 اثر از 232 هنرمند به نمايش گذاشته مي‌شود كه 31 اثر در رشته عكاسي از 11 عكاس، 125 كاريكاتور از 100 كاريكاتوريست، 43 اثر در رشته پوستراز 37 هنرمند،22 اثر در رشته تصويرگري از 13 تصويرگر، 22 اثر در رشته سفال از 21 سفالگر، 10 اثر در رشته نقاشي از 9 هنرمند، 13 اثر در رشته مجسمه‌سازي از 12 مجسمه ساز و 21 اثر نگارگري از 21 هنرمند نگارگر و 12 اثر خوشنويسي از 11 هنرمند با يكديگر رقابت مي‌كنند.

در رشته كاريكاتور آثاري از كاريكاتوريست هاي 24كشور تركيه، اسپانيا، برزيل، كوبا، بلغارستان، لهستان، مكزيك، پرو، چين، كلمبيا، روماني، قبرس، سوريه، نيجريه، صربستان، بلاروس، اندونزي، مولداوي، ونزوئلا، قبرس، آلباني، اكوادور، روسيه و ايران با موضوع بيداري اسلامي به نمايش گذاشته شده است.

آثاري از فريدون فخري جوقان، حسين عصمتي، مجيد سعيدي، پويان طباطبايي، مينا صدري، عسگر مرادي، پريسا فروتن، محمود محرومي، عليرضا اسكندري، سحر خراساني، سارا بروجني، فربد همت آزاد، مريم چيت ساز، حسين نوروزي و حسين يوزباشي در اين نمايشگاه ارائه شده است.

چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر در موزه هنرهاي معاصر تهران (آثار هنرمندان مدعو)، مؤسسه فرهنگي، هنري صبا (آثار رقابتي نقاشي، خوشنويسي، نگارگري و پوستر)، فرهنگسراي نياوران (آثار رقابتي عكاسي و سفال)، موزه هنر امام علي (ع) (آثار رقابتي كاريكاتور، تصويرگري و مجسمه)، موزه هنرهاي معاصر فلسطين (آثار بخش ويژه بيداري اسلامي و عدالتخواهي جهاني) و 30 استان برگزار شده است.

ستاد خبري

چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر

تاريخ خبر:  1390/11/30